Neredeyse Tüm Otomobillerde Kontak Anahtarı Sağda Bulunurken Porsche’lerde Neden Soldadır?

featured
service

Bu sıra dışı tasarıma bakarken altında yatan sebebi hiç düşündünüz mü pekala? Aslında bu fikir, kimine nazaran yalnızca farklılıkken kimine nazaran de epeyce kullanışlı bir fikre dayanıyor.

Elbette bunun, markanın eşsiz dizaynlarından biri olduğu aşikâr. Ama alışılmışın dışında olan bu tasarımın zannediyoruz ki tek sebebi yalnızca estetik tasası değil. Gelin, birlikte bu faktörlere yakından bakalım.

Porsche’nin araba üretimi 20. yüzyılın başlarına dayanıyor.

8d098a296adfd5ad0851e51872c5affb1ed331a6

Marka, bu uzun tarih boyunca sportif ve yarış odaklı arabalar üretmiştir. Kontağın sol tarafta olması, Porsche’nin tarihî tasarım tercihlerinden biridir ve bu nedenle markanın karakteristik bir özelliği haline gelmiştir. Evvelce beri yarış otomobillerinin kontağı sol tarafta olacak biçimde tasarlandı. Bu tasarım, şoförün süratli ve rahat bir formda arabayı çalıştırmasını sağlıyor ve yarış sırasında otomobilin denetimini süratlice sağlamayı kolaylaştırıyor.

Le Mans üslubu (dünyanın en ünlü spor araba dayanıklılık yarışlarından biri) eski yarışlarda; yarışmacılar, yarışa başlamadan evvel araçlarına koşar ve aracı en süratli halde çalıştıranlar yarışa evvel başlarlardı. Porsche kadrosunun mühendisleri de saniyelik bile olsa kendilerine vakit kazandıracak bu pratik fikri geliştirmişler. 

Porsche, 19 galibiyet ile Le Mans’ta zafer rekorunu elinde tutmayı başarıyor. Bu rekor böylelikle, markanın güvenilirlik açısından da sürat açısından da yeteneğini ortaya koymasına ve “alışılmışın dışında” düşünebildiklerini kanıtlamaya yardımcı oluyor. 

Normal kurallarda sağ el hem kontağı çalıştırıp hem vitesi takıyor.

86a2defe8102cd4aa21996fe72718239033de18d

Bugün neredeyse tüm araçlarda kontak sağda bulunuyor. Tıpkı anda hem vitesi takıp hem kontağı çalıştırmak yarışlarda vakit kaybettireceği için, kontağın solda tasarlanması ve tıpkı anda ikisinin de iki başka el tarafından denetim edilmesi istenmiş. Porsche modellerinde bir cins gelenek halini alan bu durum, yıllarca bu türlü sürüp gitmiş. Bizce çok zekice bir fikir olmuş!

Peki diğer ne üzere alternatif sebepler olabilir?

Important!  Spor Otomobillere Agresif Bir Görünüm Kazandıran Yan Boşluklar Tam Olarak Ne İşe Yarıyor?

6079e5d211d3681546a79133b01112d2817b69bd

Elbette mühendisler yalnızca bu fikirle yola çıkarak tasarlamış olabilirler. Fakat günümüzde de devam eden bu durumun nihayetinde farklı sebepleri de olabilir. Bunlardan biri de özellikle yüksek süratli virajlarda yahut yarış sırasında, kontağın solda olmasının sürücünün arabası daha uygun dengelemesine yardımcı olması olabilir. Bu durum, sürücünün denetimi artırmak ve arabası hassas bir biçimde yönlendirmek için dizaynın bir kesimi olarak yorumlanabilir.

Tabii ki son unsur sırf bizim fikrimizdi.1925 yılında bir müsabaka için bu türlü bir tasarım hayata geçirilince ilerleyen vakitlerde solda tasarlanmış kontak, markanın adeta bir kimliği haline geliyor.

Kaynaklar: WSJ, WG, Wheels
Neredeyse Tüm Otomobillerde Kontak Anahtarı Sağda Bulunurken Porsche’lerde Neden Soldadır?

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Giriş Yap

Cyber® Turkey News ayrıcalıklarından yararlanmak için hemen giriş yapın veya hesap oluşturun, üstelik tamamen ücretsiz!